post-single.php

Bètalab

Met een nieuw bètalab wil CSG Willem van Oranje in OudBeijerland haar leerlingen stimuleren om te kiezen voor bètaonderwijs. In het nieuwe lab kunnen de leerlingen proeven doen met de allernieuwste technieken. Er kunnen drie klassen tegelijkertijd in terecht. In de ruimte worden lessen biologie, natuur- en scheikunde gegeven. Daar is het lab speciaal voor ingericht door Vos instrumenten. Op 18 september was de officiële opening. Op de Willem van Oranje wordt veel aandacht besteed aan bètavakken. De school stimuleert de leerlingen, en dan met name meisjes, om te kiezen voor bètagericht onderwijs. “We zijn hier een aantal jaar geleden mee begonnen. In eerste instantie hebben we ons vooral gericht op het stimuleren via het onderwijs zelf”, vertelt directeur stafbureau André van Herk. “Nu kiezen steeds meer leerlingen voor de profielen Natuur & Gezondheid en Natuur & Techniek. Daarom hebben we besloten om een bètalab op te richten. Op deze manier stimuleren we het bètaonderwijs door het nóg aantrekkelijker te maken met het lab.”

Vos instrumenten uit Zaltbommel richtte het lab in. Zij zijn groothandel in laboratoriumproducten. Van Herk: “Vos heeft naar ons idee de beste prijs- kwaliteitverhouding. We hebben met meerdere partijen om de tafel gezeten en Vos kwam er uiteindelijk als beste uit.” Vos heeft de nieuwe tafels, krukken en benodigdheden geleverd en alle aansluitingen voor gas, water en licht verzorgd. Voor een deel staat er nieuw materiaal en voor een deel materiaal dat de school al had. “De samenwerking was goed. Vos heeft allemaal professionele monteurs in dienst”, zegt Van Herk.

Samenwerken en van elkaar leren
Het lab bestaat uit één grote ruimte waar ook de onderwijsassistenten gevestigd zijn. De ruimte is onderverdeeld in drie onderdelen. Van Herk legt uit: “Eén onderdeel is speciaal ingericht voor scheikunde. Hier staan de zuurkasten en is er gas geïnstalleerd op de zuilen. De andere kant van de ruimte is geschikt voor biologie en het derde onderdeel heeft meer elektrische aansluitingen. Hier wordt natuurkunde gegeven. De ruimte is 400 m2 groot, waardoor er zo’n 80 leerlingen tegelijkertijd in kunnen werken.” Doordat meerdere klassen tegelijkertijd les kunnen krijgen in het practicumlokaal, kunnen ze ook met elkaar samenwerken en van elkaar leren. “Wat ik bijzonder vind, is dat de vakken elkaar op die manier beïnvloeden”, zegt Van Herk. “Leraren en leerlingen zien van elkaar wat ze doen. Vakken vinden zo gemakkelijker aansluiting op elkaar. Wanneer de ene klas ergens aandacht aan besteedt bij biologie, dan kan de andere klas dat overnemen bij natuurkunde.”

Op de vraag of de leerlingen op deze manier niet afgeleid worden, antwoordt Van Herk: “Dat had ik in eerste instantie wel verwacht. Maar volgens de leraren en leerlingen valt dat heel erg mee. De leerlingen werken zo geconcentreerd aan de praktijkopdrachten dat ze geen hinder van elkaar ondervinden.”

Voldoende lichtinval
De ruimte is groot genoeg om practicumopstellingen te laten staan na de les. Voorheen moesten deze steeds opgeruimd worden, omdat er geen ruimte voor was. Ook kunnen de opstellingen makkelijk opgeborgen worden binnen het lokaal. Om dit voor elkaar te krijgen heeft de school twee bestaande theorielokalen en twee praktijklokalen samengevoegd. “Op een andere plaats hier op school hebben we daarvoor vier nieuwe lokalen gebouwd”, zegt Van Herk. “We hadden een ruimte met lokalen van twee lagen waar we nog een laag bovenop hebben gebouwd.“ De verbouwing op de school duurde vier maanden. “De leerlingen hebben er nauwelijks last van ondervonden, want het bètalab is gevestigd in een aparte vleugel. Dat konden we dus afsluiten van de rest.” Het resultaat mag er volgens Van Herk zijn. “De voorzieningen zijn beter en moderner. Veel praktischer. Het is een zakelijk lokaal geworden, maar wel labachtig. Niet klinisch zoals een ziekenhuis.” Er is veel gebruik gemaakt van de kleuren zwart en blauw. De vloer is bijvoorbeeld helemaal zwart. Toch wordt het lokaal hier niet te donker van, dankzij de glazen puien. Deze zorgen voor voldoende lichtinval. “De uitstraling is zakelijk, maar passend binnen een school”, aldus Van Herk. over Vos instrumenten Vos instrumenten uit Zaltbommel werd in 1983 opgericht als groothandel in laboratoriumproducten door Rob Vos. Sinds 1991 levert Vos ook practicumbenodigdheden aan scholen voor biologie, natuur- en scheikunde. Vanaf 2003 levert Vos daarnaast practicummeubilair voor scholen en laboratoriummeubilair voor de industrie. Dit doet zij in samenwerking met producent van laboratoriummeubilair Vinitex.